الجمعة، 14 نوفمبر 2008

قصة من نوع اخر..


لكل منا قصة او موقف اثر في حياته و قلبتها 180 درجة..وهذه ببساطة قصتي .

في يوم من الايام ابي نده عليا..و دار بيننا هذا الحوار...و كان عمري ساعتها بتاع 14 سنة كده و لا حاجة...


ابي : سمعتي عن الاطفال الخدج؟؟؟
انا : طبعا سمعت عنهم..
ابي: مبن هما؟؟
انا: هما اللي اتولدوا قبل الموعد الاصلي بشهر او شهرين
ابي: و انتي عارفة انك واحدة منهم؟
انا: excuse me انا مين..واحدة منهم ازاي يعني..
ابي: اه والله لما كنت انا و امك في تركيا في زيارة لمدة قصيرة انطلق مقاعل تشيرنوبل في روسيا و الاشعاعات اثرت على المواليد في مناطق كتير بما فيهم تركيا فقلنا لازم نرجع لحسن يحصلك حاجة..انتي عارفة تشيرنوبل اصلا؟
انا: اه طبعا يعني...طيب...وبعدين....اتولدت قبل معادي باد ايه؟؟ 8 شهور...
ابي: مش بالظبط.
انا:.7...
ابي: لا... يعني... قربت..
انا: اقل من كده ؟؟ يا سلام اقل ...امممم... مفضلش غير ستة و خمسة ؟
ابي: مظبوط..هو الرقم الاخير ده..
انا: اه !!! افندم؟؟
ابي: انا بكلم بجد..ايه مش مصدقاني؟
انا : ايه لا لا ابدا العفو
و رحت بعدها انفجرت من الضحك...اعدت اضحك و اتريق..مقدرتش امسك نفسي صراحة..لا لا لسة بتعرف تمثل يا ابي ..بجد خلتني اصدق..
ابي: يا سلام يا شيخة..لا كمان و حياتك كمان..
و انا ازيد في الضحك.
انا: ابي حلوة اوي القصة دي يعني بجد روعه يعني...
ابي : مش مصدقة كيفك نادي ماما..ناديها بس..
امي: خير مسخسخين على ايه؟
ابي: قال مش مصدقة انها اتولدت خمس شهور..هضحك عليكي يعني؟؟
و اعدت امي تحكيلي انه فعلا ولدتني في الشهر الخامس.. و انه كان وزني 500 جرام و كنت اصغر من كف ايد ابي و انها اتنصحت انها ما تشوفنيش اكتر من 3 شهور عشان كنت هموت. .(اللي حصل ان ممرضة شافت ابي بيبص عليا من الشباك فقربت منه و قالت له انا رايي تسافر انت و زوجتك تسافروا مصر.. عشان ما تنجبس _تنطق: تنشبس_ يعني لو مت مترجعش تخلف من الصدمة)..
انا : لا متقلقيش مش هتتصدم.. احم ما علينا..
و سال ابي الممرضة انتي رايك كده؟
الممرضة: اه لان مفيش فايدة من زيارتكم ليها..
الغريب ان ابي كان بيحكيلي انه لما كان يفكر يقول لامي يلا نمشي من قبل ما يقول حاجة اقوم اعيط و لما يبطل و ميقفلش حاجة اسكت فقاللها انا كنت هقللك يلا نمشي بس لقيتها عيطت و لما بطلت سكتت .. فاستغربت لغاية ما جربتها بنفسها_
انا: يا خسارة امال انا مش بحس بنفس الحاجة دلوقتي ليه؟؟؟ :) لا بس بصراحة احيانا كده بتحصل حاجات بتخض فيها من نفسي...
بيقلللي لما كان عمري سنة و يكونوا مشغلين قران او الاذان يادن و حد منهم اتكلم انفجر في العساط و اول ما يسكتوه اسكت...
ابي: كان كل اللي ييجي يشوف اولاده في الحضانة (بتشديد) الضاد...ويشوفوك يكبروا الله بصوت عالي.. كانوا بيعملوا مظاهرة لما يشوفوك يا ستي خصوصا حجمك ....
(يا خسارة يا ريتني كنت شفتني انا كمان. اشمعنه هما؟)
ابي : الدكتور الهولندي المسؤؤل عن حالتك مستغرب من القصة كلها و عمال ياكد لامك انك اكيييييد مش هتتولدي صاحية و لما اتولدت صاحية رجع يقول تاني انك هتموتي....( مش عيزني اتولد ده... و لا ايه نظامه ) ..
انا: لا رائع جدا..فيه الخير الله..كان نفسك اكون مت طبعا مش كده..عارفه يا بابي عارفة و الله..
ابي:ههه ظريفة فعلا ..خدي دي باه يا ستي هتعجبك.. كتبوا عنك ف الجرايد..قاوا ان فيه ام مصرية وضعت بنت في الشهر الخامس ...الخ و انك لو عشت هتبقى معجزة الهية..
انا: يا عيني يا عيني.. هو انا مشهورة من ساعتها.و في الجريدة دي باه ان شاء الله؟ عايزة اشوفها
ابي: انتي فاكرانا زيك بنشيل المقالات بالعشر سنين؟
انا: الله دي اهم مقالة دي هي دي اللي المفروض تحتفظوا بيها!!!!!؟؟


ايه ما علينا..مشيت و معرفتش انام يومها..دماغي كانت بتودي و تجيب..فكرت ف الكلام كتير..و قعدت اسال نفسي..اذا انا ربنا عيشني..عيشني ليه؟؟ يباه اكيد البني ادم اتخلق لحكمة..عشان يعمل حاجة معينة.. و لو غير كده ما كنت مت..هتفرق ايه يعني مولود زياة على مليارات الناس اللي عايشة؟
عموما.. الحمدلله اتولدت كاملة 4 صوابع و 3 ايدين و 5رجلين ... لا بهزر.. بس الذ حاجة اني من ساعتها كل ما اتشاكل مع ابي يقوللي خلاص خلاص انا عارف انه ... ايوة طبعا ربنا عيشني لحكمة امال ايه؟ هي دي عايزة كلام!!... ونتصالح بس مش ديما بتنفع خدوا بالكوا LOL ..
انا كنت بسمع القصة و انا مذهولة و الله كنت فاكرة ان كل ده هزار لغاية زي ما قلتلكم امي جت وحلفت لي 100 يمين فصدقت..9 في العالم اتولدوا قبل الشهر التاسع بس لما رجعت سالت ابي من كام يوم قاللي ان احتمال اكون اول واحدة لان سنة 87 مكنش فيه حضانات غير ف الكويت..اصل انا لي خال و عم اولادهم اتولدوا سبع شهور و ماتوا واحد كان في مصر و واحد كان في الامارات..
الحكاية لسه مخلصتش..النقطة المهمة الي انا عيزة اوصلها ان كل ده ميجيش حاجة جمب احساسي ساعتها بالمسؤوليه ... فعلا اكيد ربنا عيشني لحكمة وكل ما اغلط افتكر اني مكنتش حاجة وقتها لا ابي و لا الدكتورو لا الحضانة هما اللي عيشوني ده الله عز وجل القادر على كل شئ و مش معجزة ..لان الله قادر على كل شئ فمفيش جاجز يعجز الله سبحانه عم فعلها ..المعجزة دي تتقال علينا احنا لما الواحد يعمل حاجة مش متخيل انه كان يقدر يعملها ..حاجة كان حاسس انه عاجز عن ادائها..اما الحاجات دي فهي امام الله مش معجزة و لا حاجة.......
ملاحظات:
*ساعتها مبداتش طريقي في القرب من الله اوي بس مطولتش كان بعدها بكام شهر..وهذه قصة اخرى..
*ياه اخيرا فهمت يعني ولاد تسعه!!!

* و فهمت اصلا ليه لما كانت تتقال في العيلة الاقيهم بيبصولي بصة غريبة و يسكتوا و كل ما اكلم حد من قرايبي اللي اصغر مني يقوللي احنا اكبر منك متحوليش!
*هي دي حكايتي انا قلت يمكن تستفيدوا منها و انا فعلا مش بهزر و لا دي حكاية من نسج خيالي..
على فكرة كمان فيه بنت اتولدت في امريكا اسمها زوي و طلعت في اوبرا وكانت ست شهور و شوية و دلوقتي عمرها سنة يعني عملنا فريق كورة و ناقص الاحتياطي...هيييييييييييه...بس المهم في الموضوع كام واحد من التسعه اللي اتولدوا زيي و لا العشرة و لا المليون حتي حاسس بمسؤؤلية تجاه الحياة اللي ربنا انعم عليه بيها؟؟؟ اتمنى اكون واحدة منهم..
الصورة دي لمولوده اتولدت في الاسبوع ال 22..مش انا ...بس ابي شاف الصورة و قللي اني كنت زيها بالظبط..نفس المنظر كده...بس طبعا شكلي مش كده دلوقتي..هههه لا ظراف فعلا..
معلومات اضافية:
* اتولدت في الاسبوع ال 23 ووزني كان تقريبا 500 جرام.. و في قول اخر 550...
* للي بيسال اتولدت طبيعية ؟؟ اه يا جماعه طبيعية والله العظيم و كاملة مفيش حاجة ناقصة خااااالص و الحمد لله..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق